A koronavírus miatt kihirdetett veszélyhelyzetben nagyon sokan otthonról, home-office-ból dolgoznak. Ez a helyzet a technikai feltételek mellett a munkáltatótól és a munkavállalótól is más hozzáállást követel.
Az útmutatást ebben az esetben is cég vezetőinek kell kiadni, vagyis ők határozzák meg a feltételeket. Viszont van néhány alapelv, amit szem előtt tartva hatékonyan működik ez a rendszer. A legfontosabb a kommunikáció!
Legyen folyamatos információcsere a vezető és a beosztottak között. Valamint a beosztottak is ugyanúgy tartsák a kapcsolatot egymással!
Ez megvalósulhat telefonon, vagy online felületen. A legtöbben nem dolgoztak még home-office-ban, ez teljesen új helyzet nekik. Lényeges, hogy érezzék, nincsenek magukra hagyva.
A vezetők adhatnak tanácsot az otthoni munkavégzés mikéntjéről is. Például, hogy hogyan alakítsák ki otthon a munkakörnyezetüket a dolgozók, hogyan szervezzék meg a napjukat.
Mindenképpen fontos a technikai részletek tisztázása (hozzáférések, használandó programok).
Az is fontos, hogy a munkavállalók tudják, mire számíthatnak a jövőben, hiszen sokak munkahelye szűnik meg, válik bizonytalanná.
A munkavégzéshez szükséges kommunikációt fontos ilyenkor különösen fontos keretek közé szorítani! Vagyis meg kell határozni, mennyi idő alatt kell válaszolni egy-egy kérdésre, jelezni a befejezett munkafeladatot. A vezetőnek pedig célszerű megadni időpontot, amikor biztosan rendelkezésére áll a munkavállalóknak és tudnak fontos kérdésekről beszélni.
A cégvezetők részéről rendkívül fontos lenne, hogy megőrizzék a nyugalmunkat, és a dolgozók felé biztonságot közvetítsenek. Valamint érdemes a munkavállalókat ellenőrizni, akár videós bejelentkezésben is, hiszen a home-office-ban akaratlanul is kialakulhat egy lazább hozzáállás a munkavégzéshez. Pedig ez nem szabadság!
A napirend betartásában segítség lehet, ha megtartjuk a meglévő szokásokat, amennyire csak lehet!
Vagyis munkaidőben mindenki legyen elérhető, azon túl viszont nem várható el, hogy rendelkezésre álljon.